- + 48 733-663-844
- info@poradniazusmiechem.pl
- Pn - Pt: 9:00 - 18:30
Zaburzenia mowy mogą mieć różnorodne przyczyny, a eliminacja tych przyczyn jest kluczowa dla skutecznej interwencji logopedycznej. Wady wymowy mogą być wynikiem różnych czynników, od fizycznych aspektów budowy narządów mowy po nawyki żywieniowe i parafunkcje.
Dzieci, nastolatki i osoby dorosłe mogą mieć trudności z wymową z różnych powodów.
Przyjrzyjmy się najczęstszym przyczynom:
Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie byli świadomi potencjalnych przyczyn wad wymowy i zgłaszali się po pomoc, gdy zauważą trudności u dziecka. Wczesna interwencja logopedyczna może znacząco poprawić rokowania i jakość życia dziecka, pomagając mu radzić sobie z trudnościami w komunikacji.
Irena Patyna
neurologopeda
Kontakt wzrokowy jest naprawdę kluczowy dla rozwoju dziecka, szczególnie w kontekście komunikacji i społecznych interakcji. Dzieci uczą się bardzo wiele poprzez obserwację i interakcje z otoczeniem, a kontakt wzrokowy stanowi podstawę tych procesów.
Dzieci ze spektrum autyzmu mogą mieć trudności z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego z powodu swojej wrażliwości na bodźce sensoryczne oraz trudności w interpretacji i reakcji na emocje i zachowania innych osób. Dlatego ważne jest, aby terapeuci i rodzice zrozumieli te potrzeby i starali się znaleźć sposoby, które będą dla tych dzieci bardziej przystępne i komfortowe.
Podczas zachęcania dziecka do kontaktu wzrokowego warto stosować różnorodne techniki i podejścia, dopasowując je do indywidualnych preferencji i potrzeb dziecka. Środowisko powinno być spokojne i pozbawione nadmiernych bodźców, aby dziecko mogło skoncentrować się na interakcji.
Monitorowanie rozwoju dziecka jest kluczowe, aby szybko zidentyfikować ewentualne problemy i wdrożyć odpowiednie interwencje terapeutyczne. Wczesna diagnoza i interwencja mogą znacznie poprawić szanse rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu.
Podsumowując, kontakt wzrokowy to istotna umiejętność komunikacyjna i społeczna, która odgrywa kluczową rolę w rozwoju dzieci, a szczególnie ważna jest dla dzieci ze spektrum autyzmu, które mogą potrzebować dodatkowego wsparcia i zrozumienia.
Irena Patyna
neurologopeda
Jest to wynikiem wielu czynników, w tym:
Badania pokazują, że wśród trzecioklasistów duża liczba dzieci wydaje dźwięki międzyzębowe (czubek języka wsuwa się pomiędzy zęby w linii pośrodkowej), a także zamienia dźwięki zgrzytające (sz, ż, cz, j) na dźwięki syczące . . (s, z, c, dz) lub nie wymawiaj dźwięku [r]. Dodatkowo uczniowie mają duże trudności ze zrozumieniem poprawnych zbitek spółgłosek (np. dziecko mówi [tyś] zamiast [pyś])..
Uczniowie z opisanymi trudnościami mowy wykazują szereg problemów zarówno w komunikacji, jak i w nauce. Oto główne trudności, które mogą występować u uczniów z zaburzeniami mowy:
Bardzo istotne jest wcześniejsze rozpoznanie i interwencja w przypadku zaburzeń mowy, aby zapewnić uczniom odpowiednią terapię i wsparcie, które pomogą im radzić sobie lepiej zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym. Profilaktyka logopedyczna oraz terapia powinny być rozpoczęte jak najwcześniej, aby minimalizować negatywne skutki tych trudności na rozwój dziecka.
W związku z tym ważne jest, aby uczniowie z zaburzeniami mowy otrzymywali odpowiednie wsparcie i pomoc w szkole, włączając w to terapię logopedyczną, indywidualne plany nauczania oraz dodatkowe wsparcie edukacyjne. Dzięki temu będą mieli większe szanse na osiągnięcie sukcesu w nauce i pokonanie trudności związanych z ich zaburzeniami mowy.
Irena Patyna
neurologopeda
2024© Z Uśmiechem Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna. Wykonanie strony www - Nawnet.pl